040 213 01 12

Tijd om geld te verdienen

Heb ik u de afgelopen edities meegenomen in de wereld van automated marketing, nu is het tijd om een stapje verder te gaan. Want ik hoor u denken, het was een leuk verhaal van Mathé maar ik ben ondernemer en what’s in it for me? Ik snap die gedachtegang helemaal en heb dan ook goed nieuws voor u. U kunt namelijk geld verdienen met automated marketing door gewoon uw ding te doen. Relaties beheren, uw relaties informeren en uiteindelijk enthousiasmeren om met u zaken te doen. Staat er iets bij wat u nog niet deed? Precies, alleen gaan we het nu gemakkelijker, sneller en vooral efficiënter doen dankzij de inzet van automated marketing.

Een voorbeeld, via automated marketing kunt u doelgericht en efficiënt aan relatiebeheer doen. Een persoonlijk bericht via de digitale post. Het scheelt u alleen al aan portokosten een lieve duit. Of neem de inzet van de complete afdeling marketing bij de organisatie van een event. Het arbeidsintensieve traject van uitnodigingen versturen, aanmeldingen verwerken, reminders en het bedankje na afloop, is dankzij automated marketing een ‘piece of cake’ en uw mensen kunnen zich blijven concentreren op hun kerntaken. Tel uit de letterlijke winst.

Maar ook voor het verstrekken van informatie en/of het genereren ervan leent automated marketing zich perfect. Je houdt via korte gerichte e-mails je relatiebestand op de hoogte van ontwikkelingen in de branche, waardoor je je toont als een autoriteit op dat vlak. Via e-mail notificaties attendeer je je relaties op nieuwe, relevante berichten of producten op je site. Relaties die op hun beurt de informatie tot zich kunnen nemen wanneer het hen uitkomt. Ook bij wijze van spreken ’s avonds op de bank. Op smartphone of tablet. In responsive design, gericht op het gemak van de ontvanger.
U weet vervolgens welke e-mails zijn gelezen en op welke links is geklikt: informatie die van pas kan komen bij het voorbereiden van een (verkoop)gesprek. U kent immers uw klant en de klant (h)erkent u als autoriteit waardoor de deur sneller open zal gaan.

En dan is er natuurlijk nog de daadwerkelijke sales-tool die automated marketing in zich draagt. Is iemand geïnteresseerd in uw product of dienst? Dan is een afspraak een logische volgende stap. Maar wat dacht u van het even reminderen van een klant dat zijn product aan vervanging toe is. Dat de technische of economische lifecycle van het product voorbij is en dat u een goed alternatief heeft. Of dat u toch echt even wilt praten over de verandering in de wet- en regelgeving waar de klant mee te maken krijgt en waar u hem bij kunt helpen dat probleem goed te tackelen. U kunt dit doen omdat u over de juiste, relevante informatie beschikt. En uw boodschap wordt door de ontvanger als attent ervaren. Immers, u appelleert aan een latente behoefte. Dat is nog eens wat anders dan het spreekwoordelijk ‘schieten met hagel’ waar veel bedrijven zich nog altijd schuldig aan maken. Vaak is de irritatiegrens eerder bereikt dan het succes. Het feit dat u contact zoekt wordt echter nu zeer op prijs gesteld. U laat zien dat u de klant begrijpt, omdat uw product of dienst voorziet in een behoefte. U komt op het juiste moment. Soms latent en soms direct, maar altijd refererend aan de behoefte van uw klant. En dat komt toch nèt even anders binnen…

 

Mathé Moons

 

Dit is de derde in een serie columns waarin ik inga op de kansen die automated marketing biedt aan MKB-ers.

» Weet u wel wie ik ben? (column)

» De juiste boodschap, op het juiste moment (column)

Bekijk ook deze gerelateerde case: